Zlín Z-43

Aero Motor Military Club

Zlín 43 je štvormiestny športový turistický dolnoplošník rady 40 hliníkovo-duralovej konštrukcie s laminátovými prvkami používaný ale aj na základný a pokračujúci výcvik. Prvý let sa konal 10.12. 1968 tovarným pilotom Vlastimilom Bergom. Lietadlo bolo skonštruované pod vedením pána ing. Jana Mikuly. Konštrukcia pochádza s predošlého typu Zlínu 42 len dostala pár úprav. Rozpätie krídel je 9,76m a dĺžka trupu je 7,75m. Maximálna vzletová hmotnosť je 1350kg, dostup je 3800m a dolet okolo 900km cestovnou rýchlosťou 200km/h. Maximálna neprekročiteľná rýchlosť je 275km/h. Zlín 43 je poháňaný invertným šesťvalcom s kompresorom Avia M337A o výkone 210 koní a kovovou hydraulicky staviteľnou vrtuľou Avia V-500A. Zaujímavosťou bolo, že v roku 1973 bol prototyp Z-43 prestavaný na Z-43S čo bola sanitná verzia. Kabína bola upravená pre jedného pacienta a dve osoby, táto verzia však nebola vyrábaná sériovo. Za zmienku stojí určite aj Z-43M, na ktorej sa upravila kabína na podobnú ako má Z-142 a upravili sa aj krídla. Zlin 43M ale tiež nebol vyrábaný sériovo. Dnes lieta pod imatrikulačnou značkou OM-DOQ v Aeroklube Žilina. V našej flotile máme Zlin 43 s imatrikulačnou značkou OM-FOP výrobným číslom 0066 ktorý má tiež pestrú históriu. Lietadlo lietalo najskôr v Aeroklube Poprad kde lietala ešte ako OK-FOP. Neskôr lietalo v Aeroklube Nitra a potom prišlo ku nám do Trenčína. Od nás išlo na generálnu opravu, čo znamená že sa nám vrátilo skoro ,,nové lietadlo“. Zlin 43 sa ukázal byť menej populárny ako jeho dvojmiestny súčastník Z-42 ale aj je to jedno s legendárnych lietadiel Česko-Slovenského neba. Dôkazom sú stále lietajúce kusy v našich aerokluboch. Dokopy bolo vyrobených 84 kusov.

Model Zlín Z-43
KrajinaSlovenská republika
PrevádzkovateľAero Motor Military Club
Celková dĺžka (m)7,75
Výška (m)2,91
Rozpetie krídel (m)9,76
Maximálna vzletová hmotnosť (kg)1350
Dostup (m)3800
Dolet (km)1100
Maximálna rýchlosť (km/h)235
Menu

This content will appear inside a popup…