Slovenská liga aviatikov o.z.
SHARK UL je rýchly, kompozitový karbónový letúň kategórie UL s tandemovým usporiadaním sedadiel a s priestrannou kabínou. SHARK UL je držiteľom mnohých svetových ocenení a rekordov. Bol uznaný ako najrýchlejší sériovo vyrábaný ultralight sveta.
SHARK UL je vyspelý, konštrukčne vysoko stabilný, bezpečný, pevný a osvedčený letúň s vynikajúcimi letovými výkonmi a s veľmi priateľskými a predvídateľnými letovými vlastnosťami. V súčasnosti, po viac ako 10-tich rokoch výroby a priebežného rozširujúceho vývoja, prechádza SHARK UL rozsiahlym programom vývoja a implementácie ďalších významných vylepšení a inovácií, v rámci výskumno-vývojového projektu podporovaného z fondov Európskej únie. SHARK UL je dielom špičkových slovenských a českých odborníkov. Vyrába sa v Senici. Dosiaľ bolo vyrobených viac ako 110 kusov. Vyváža sa do celého sveta.
Vystavený kus má výrobné číslo 061. jedná sa o experimentálny prototyp lietadla SHARK UL so zástavbou preplňovaného motora ROTAX 914 UL od nórskeho úpravcu motorov EDGE PERFORMANCE, s výkonom 84,5 kW (115 koní) a 144 Nm (106 ft. lb.) Testovaná motorizácia umožňuje vystavenému lietadlu vďaka jeho absolútnej aerodynamickej čistote, malej čelnej ploche a rýchlostnej optimalizácii draku dosahovať dlhodobú maximálnu cestovnú rychlosť s istotou presahujúcu 300 km/h (!), pri spotrebe približne 7,5 l/100 km automobilového benzínu. SHARK UL je preto vhodný aj na dlhé lety v letových hladinách, na trasové úseky presahujúce 2000 km, a to aj pri maximálnom zaťažení. Napriek dosahovaným špičkovým rýchlostiam je letúň optimalizovaný na stabilný a bezpečne riaditeľný let aj vo veľmi nízkych rýchlostiach. Finále, teda záverečné priblíženie v pristávacej konfigurácii, sa aj s bezpečnou rezervou rýchlosti pre poryv vetra typicky vykonáva pri vzdušnej rýchlosti 100-110 kmh (TAS). Výstavený vývoj zástavby experimentálnej motorizácie a realizované aerodynamické optimalizácie draku lietadla smerujú k zvýšeniu návrhových rýchlostí draku lietadla pre dosahovanie ešte vyšších rýchlostí pri súčasnom ďalšom zvýšení pevnosti draku lietadla a ďalšom zlepšení už aj tak exceletných výkonov lietadla SHARK UL. Samozrejmosťou je vybavenie záchranným balistickým systémom, najvyspelejšou avionikou Garmin alebo Dynon, záložnými prístrojmi, autopilotom, odpovedačom módu S, ELT, a ďaľším.
Vlastnosti a výkony tohoto lietadla zaujali svetového rekordéra a šampióna v leteckej akrobacii pána Zoltána VERESA natoľko, že sa dokonca stal jedným zo spokojných vlastníkov a užívateľov lietadla SHARK UL.