LETOV Š 239

Slovenská letecká federácia – Ing. Vladimír Lorenc a Vladimír Duba

Jedná sa o repliku historického lietadla LETOV Š 239 ktorú postavil podľa pôvodnej dokumentácie z NTM v Prahe pán Peter Brzák pod odborným dohľadom pána Petra Máru. Letún bol niekoľko rokov vystavený v priestoroch súkromného múzea na letisku Točná v CZ odkiaľ bol zakúpený súčasným vlastníkom za účelom predvádzania na leteckých podujatiach, na ktorých sa od vtedy zúčastňuje pilotovaný alternatívne Ing. Vladimírom Lorencom alebo Vladimírom Dubom.

Lietadlo Letov Š-39 bolo jednomotorové dvojmiestne, konvenčné vzperové hornoplošníky (typ parosol), ktoré bolo vyvinuté a používané jako športové a cvičné lietadlo. Lietadlo konštrukcie Aloisa Šmolíka sa vyznačovalo celodreveným krídlom a pevnými lamelami (sloty) na nábežnej hrane a pevným ostrohovým podvozkom. Mal otvorené tandemové kokpity pre pilota a cestujúceho. Neobvyklým prvkom bolo umiestnenie kokpitu cestujúceho pred krídlom a pilotného za ním, vynútené krátkosťou nosných vzpier krídla.

Lietadlo Š-39 malo prevažne drevený trup. Trup Š-139 bol už zvarený z oceľových trubiek a potiahnutý plátnom. V prednej časti bol trup kryt plechy z hliníkovej zliatiny. Krídlo z dvoch pozdĺžnikov nad trupom niesol jednoduchý baldachýn a dva páry šikmých vzpier. Krídlo i chvostové plochy (SOP, VOP) boli obdĺžnikového obrysu. Podvozok bez pevnej osi tvorili dve nezávisle odperované podvozkové nohy z trubiek, pérovanie gumovými krúžkami Matador alebo olejopneumatickými tlmičmi kmitov. Pohonná jednotka bola tvorená motorom a drevenou, nestaviteľnou, dvojlistou vrtuľou.

Model LETOV Š 239
KrajinaČeská republika
PrevádzkovateľL-AIR CZ s.r.o
Celková dĺžka (m)6,40
Výška (m)2,25
Rozpetie krídel (m)10,40
Maximálna vzletová hmotnosť (kg)600
Dostup (m)3000
Dolet (km)450
Maximálna rýchlosť (km/h)140
Menu

This content will appear inside a popup…